Benzyna bezołowiowa 95
Paliwo przeznaczone jest do silników benzynowych z zapłonem iskrowym, których konstrukcja pozwala na stosowanie benzyny bezołowiowej.
Parametr | Jednostka | Zakres* | Metoda badań** | |||
---|---|---|---|---|---|---|
min. | max. | |||||
Liczba oktanowa badawcza(RON) | - | 95,0 | - | PN-EN ISO 5164 | ||
Liczba oktanowa motorowa (MON) | - | 85,0 | - | PN-EN ISO 5163 | ||
Zawartość ołowiu | mg/l | - | 5,0 | PN-EN 237 | ||
Gęstość w temp. 15 oC | kg/m3 | 720,0 | 775,0 | PN-EN ISO 12185 PN-EN ISO 3675 |
||
Zawartość siarki | mg/kg | - | 10,0 | PN-EN ISO 20884 PN-EN ISO 20846 PN-EN ISO 13032 |
||
Zawartość manganu | mg/l | - | 2,0 | PN-EN 16135 | ||
Okres indukcyjny | minuty | 360 | - | PN-ISO 7536 | ||
Zawartość żywic obecnych (po przemyciu rozpuszczalnikiem) | mg/100 ml | - | 5 | PN-EN ISO 6246 | ||
Badanie działania korodującego na miedź (czas: 3 h, temp.: 50 oC) | klasa | klasa 1 | PN-EN ISO 2160 | |||
Wygląd | - | jasna i przezroczysta | ocena wizualna | |||
Zawartość węglowodorów typu | PN-EN 15553 PN-EN ISO 22854 |
|||||
olefinowanego | %(V/V) | - | 18,0 | |||
aromatycznego | - | 35,0 | ||||
Zawartość benzenu | %(V/V) | - | 1,00 | PN-EN 238 PN-EN 12177 PN-EN ISO 22854 |
||
Zawartość tlenu | %(m/m) | - | 2,7 | PN-EN 1601 PN-EN 13132 PN-EN ISO 22854 |
||
Zawartość związków tlenowych | PN-EN 1601 PN-EN 13132 PN-EN ISO 22854 |
|||||
metanol | %(V/V) | - | 3,0 | |||
etanol | - | 5,0 | ||||
alkohol izopropylowy | - | Zawartość objętościowa w produkcie komponowania ograniczona maksymalną zawartością tlenu 2,7 % (m/m) |
||||
alkohol izobutylowy | - | |||||
alkohol tert-butylowy | - | |||||
etery (z 5 lub więcej atomami węgla) | - | |||||
inne związki organiczne zawierające tlen | - | |||||
Prężność par (VP) ***) | PN-EN 13016-1 | |||||
okres letni | kPa | 45,0 | 60,0 | |||
okres przejściowy | 45,0 | 90,0 | ||||
okres zimowy | 60,0 | 90,0 | ||||
Destylacja | PN-EN ISO 3405 | |||||
do temp. 70 oCodparowuje (E70) ***) | %(V/V) | |||||
okres letni | 20,0 | 48,0 | ||||
okres przejściowy | 20,0 | 50,0 | ||||
okres zimowy | 22,0 | 50,0 | ||||
do temp. 100 oCodparowuje (E100) | 46,0 | 71,0 | ||||
do temp. 150 oCodparowuje (E150) | 75,0 | - | ||||
Temperatura końca destylacji (FBP) | oC | - | 210 | PN-EN ISO 3405 | ||
Pozostałość po destylacji | %(V/V) | - | 2 | PN-EN ISO 3405 | ||
Indeks lotności (VLI) ***) | - | PN-EN 228 | ||||
okres przejściowy | - | 1150 | ||||
*) Wymagania wg Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z dnia 23 października 2015 r., poz. 1680). **) Wymagania wg Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie metod badania jakości paliw ciekłych (Dz.U. z dnia 23 października 2015 r., poz. 1679). ***) Wymagania odnośnie parametrów lotnościowych benzyny dla krajowych warunków klimatycznych są określone w zależności od okresu: a) letniego – od dnia 1 maja do dnia 30 września. b) przejściowego – od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 31 października. c) zimowego – od dnia 1 listopada do końca lutego. |