Olej napędowy - Standard
Olej napędowy Standard przeznaczony jest do napędzania silników o zapłonie samoczynnym, stosowanych w transporcie naziemnym,
zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich i strefach ekologicznie chronionych.
Parametr | Jednostka | Zakres | Metoda badań | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
min. | max. | ||||||
Liczba centanowa | - | 51,0 | - | PN-EN ISO 5165 | |||
Indeks centanowy | - | 46,0 | - | PN-EN ISO 4264 | |||
Gęstość w temp. 15 oC | kg/m3 | 820,0 | 845,0 | PN-EN ISO 12185 PN-EN ISO 3675 |
|||
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych | %(m/m) | - | 7,0 | PN-EN 12916 | |||
Zawartość siarki | mg/kg | - | 10,0 | PN-EN ISO 20846 PN-EN ISO 20884 |
|||
Zawartość manganu | mg/l | - | 2,0 | PN-EN 16576 | |||
Temperatura zapłonu | oC | 56,0 | - | PN-EN ISO 2719 | |||
Pozostałość po koksowaniu w 10% pozostałości destylacyjnej | %(m/m) | - | 0,30 | PN-EN ISO 10370 | |||
Pozostałość po spopieleniu | %(m/m) | - | 0,01 | PN-EN ISO 6245 | |||
Zawartość wody | mg/kg | - | 200 | PN-EN ISO 12937 | |||
Zawartość zanieczyszczeń stałych | mg/kg | - | 24 | PN-EN 12662 | |||
Badanie działania korodującego na miedź (czas: 3 h, temp.: 50 oC) | klasa | 1 | PN-EN ISO 2160 | ||||
Stabilność oksydacyjna | g/m3 | - | 25 | PN-ISO 12205 | |||
h | 20 | - | PN-EN 15751 | ||||
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WSI) w temp. 60oC | mm | - | 460 | PN-EN ISO 12156-1 | |||
Lepkość kinematyczna w temp. 40 oC | PN-EN ISO 3104 | ||||||
dla gatunków B,D, F | mm2/s | 2,000 | 4,500 | ||||
Skład frakcyjny dla gatunków B, D, F |
PN-EN ISO 3405 | ||||||
do temp. 250 oC destyluje | %(V/V) | - | <65 | ||||
do temp. 350 oC destyluje | %(V/V) | 85 | - | ||||
95 %(V/V) destyluje do temperatury | oC | - | 360 | ||||
Zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) 1) | %(V/V) | - | 7,0 | PN-EN 14078 | |||
Temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) | PN-EN 116 | ||||||
dla gatunku B | oC | - | 0 | ||||
dla gatunku D | - | -10 | |||||
dla gatunku F | - | -20 | |||||
Temperatura mętnienia | oC | - | - 2) | PN-ISO 3015 | |||
dla gatunków B, D, F | |||||||
Badanie skłonności do zanieczyszczania rozpylaczy 3) – wskaźnik zmniejszenia drożności rozpylaczy przy wzniosie iglicy 0,10 mm |
% | - | 60 | CEC F-23-A-01 | |||
1) Gdy olej napędowy zawiera więcej niż 2 % (V/V) FAME, wymagane jest oznaczanie stabilności oksydacyjnej wg EN 15751. 2) FAME powinny spełniać wymagania PN-EN 14214. 3) Nie normalizuje się, wartość podawać w atestach. |